Hlavní obrázek pro článek Home staging: jak připravit byt k prodeji?
Datum vložení článku Home staging: jak připravit byt k prodeji? 16. 8. 2021 Štítek Marketing článku Home staging: jak připravit byt k prodeji? Marketing

Home staging: jak připravit byt k prodeji?

Chystáte se prodat či pronajmout svůj byt? Pak vás rádi seznámíme s pojmem home staging, který vám pomůže odprezentovat váš byt v tom nejlepším možném světle. Na internetu prodávají z velké části fotografie, u bytů se jejich důležitost ještě zvyšuje, protože každý přeci chceme bydlet v hezkém, příjemném prostředí, které na nás dělá dojem nejlépe už z fotografie.

Co je to home staging?

Home staging je jednoduše řečeno příprava nemovitosti na prodej. Přípravy se týkají zejména nafocení fotografií, a to takových fotografií, které budou prodávat. Název pochází ze spojení slov „home“ a „stage“, tedy „domov“ a „jeviště“. Přes to, že některé techniky aranžování bytu byly známy i dříve, pojem home staging byl pevně stanoven v roce 1972 v USA, a to interiérovou návrhářkou a realitní agentkou Barbarou Schwarz.

Jak home staging probíhá?

Jak zájem o nemovitost, tak i její cenu může ovlivnit dobře prezentovaná nabídka. A ať už ji popíšete jakkoliv bravurně, špatně nafocené přiložené fotografie vám text rozhodně zastíní a zájem okamžitě opadne. Nemluvě o tom, že aby vůbec potenciální zákazník přišel na váš inzerát, musí ho zaujmout fotografie. Jak tedy připravit byt na focení a následné prohlídky?

ÚKLID

Perfektně uklizený byt je základ, na nikoho nepůsobí dobře nepořádek a nečistoty. Kromě běžného úklidu jako je utření prachu, sesbírání oblečení po ložnici, vynesení odpadků a umytí nádobí se důkladně zaměřte na kuchyň a koupelnu, které musí prostě zářit sterilní čistotou. Umyjte okna, zbavte se pavučin, vytepujte koberce a sedačky, vyperte záclony. Popřemýšlejte i o profesionální úklidové firmě, která za vás udělá to nejhorší a vy si byt už pak jen doladíte. Nezapomeňte byt v čistotě udržovat kvůli budoucím prohlídkám zájemců. 

Vedle úklidu, do kterého vkládáte především svůj čas a úsilí, můžete do bytu ještě investovat, některé investice se vám totiž mohou při prodeji hezky vrátit. V knize The Seductive Power of Home Staging od Susan Victoria Phillips jsou uvedeny ty nejefektivnější investice:

  • Vymalování bytu/nové tapety (73 %)
  • Renovace kuchyně (72 %)
  • Renovace koupelny (68 %)
  • Nové podlahy (62 %)
  • Výměna oken/dveří (57 %)
  • Přidání krbu (50 %)

ODOSOBNĚNÍ

Dejte čtenářům vašeho inzerátu prostor pro fantazii, aby si mohli představit, jak by se jim v novém bytě líbilo, jak bude vypadat jejich sbírka fotografií na poličkách v obývacím pokoji, jejich ručně malovaný obraz nad televizí či třeba vyšívané prostírání co dostali od babičky. Zkrátka u home stagingu platí pravidlo, aby byt působil takzvaně „hotelově“. Osobní věci, drobné předměty a „lapače prachu“ musí z dohledu. Je váš byt naopak „holobyt“? Půjčte si nábytek a vkusné doplňky (květiny, dekorační polštářky, 

PROSVĚTLENÍ

Čím světlejší prostor vytvoříte, tím bude působit vzdušněji a bude se zdát i opticky větší. Nikdo se přece nechce stěhovat do tmavého kamrlíku, kde by se cítil stísněně. Jak na to? Roztáhněte žaluzie a závěsy, rozsviťte všechny lampy, všechna svítidla umyjte, odstraňte všechen nábytek a vybavení, které už nebudete potřebovat, a hlavně přesuňte ten, který stíní dennímu světlu do bytu, a pokud možno vyměňte vše tmavé, co se dá, za světlé. Barvy v celém prostoru zkuste i sladit.

Další tipy na úspěšný home staging

Při focení dbejte na základní fotografická pravidla. Použijte co nejkvalitnější fotoaparát. Fotografie ideálně poté i upravte na počítači, ořízněte je, přidejte kontrast, světlost, barevnost, podle toho, co budou právě vaše fotografie potřebovat. Nafoťte i budovu, ve které se byt nachází a nebojte se vyzdvihnout i okolí – dětské hřiště, park, rybník, společenské sezení, …

Zajímají vás další tipy na home staging? Položte svůj dotaz do realitní poradny a makléři z Nezávislého realitního portálu vám odpoví!

Co radí Ondřej Jílek, vedoucí realitních makléřů kanceláře IP Solution Real s.r.o.?

"Všechny zmíněné rady, tipy a zkušenosti týkající se homestagingu jsou při prodeji nemovitosti velmi důležité, a především opravdu fungují. Fungují mě, ale fungovali by i samotným prodávajícím, kteří si však ve většině případů s přípravou nemovitosti hlavu nelámou. Říká se, že ta nejlepší a nejhezčí nemovitosti je… no přece ta moje. 😊 Z tohoto důvodu prodávající nedokáže tak dobře posoudit, co by v zájmu prodeje bylo dobré, nebo dokonce přímo nutné změnit. Žije ve své nemovitosti, kterou má více či méně podle svého zařízenou. A to je právě onen důvod, proč se neodkáže odosobnit.

Nejlepší volbou je svěřit prodej i homestaging profesionálovi. Tandem makléř-homestager společně velmi přesně dokáží zvolit výšku potřebné investice a styl úpravy prostoru. Věřte, že i v dnešní době vyšších cen a velké poptávky, lze díky správné přípravě dostat za nemovitost více, či prodej výrazně zkrátit.

V Americe mají rádi instalaci velkého krbu, výměnu podlahy či kuchyně. V našich českých podmínkách bych jako nejlepší investice vyzdvihl určitě malování, pořádný úklid, zapravení všech nedodělků, či popraskaných tmelů kolem stropních podhledů (rozhodně však nemaskovat žádné vady, tento způsob se vždy dříve či později obrátí proti prodávajícímu), dotažení uvolněných elektrických zásuvek, natření ocelových zárubní, či právě najmutí úklidové firmy, která si pohraje i s takovými věcmi, jako je usazený vodní kámen na sprchovém koutu.

Prostor a světlo jsou základ, to mohu podepsat. Na nemovitostech často uklízíme a přesunujeme přehršel věcí, které se v různých místnostech nakupí. Každý máme v koupelně kartáček, hřeben, dámy šminky či řadu šamponů, mýdel nebo kondicionérů. Zrovna to by však nemělo být na fotkách vidět. Někde jsou navíc nevzhledné věšáky na prádlo, jinde zase mnoho suvenýrů z dovolené, které však při pohledu těší oko majitele nemovitosti, méně již zájemce o koupi.

A to správné zachycení onoho okamžiku, kdy je vše uklizené, přesunuté, nasvícené, zkrátka dokonalé, bych naprosto výhradně nechal na fotografovi. Nefunguje makléř fotograf, nefunguje ani prodávající hobík se supr foťákem. Tohle je disciplína králů. K zachycení fotek i videa vždy oslovuji profesionála a tato investice se vyplácí ze všeho nejvíce. Nutno však podotknout, že ani sebelepší fotograf nic nezmůže, pokud scéna není správě připravena, ale to už nyní víte. 😊"

Chtěli byste se dozvědět více informací o panu Jílkovi? Jak pracuje, jaké jsou jeho úspěchy, nebo jaké má zkušenosti jako vedoucí realitních makléřů? Navštivte jeho profil na Nezávislém realitním portálu.

*Zdroj fotografie: archiv realitního makléře Ondřeje Jílka

Autor článku
Autor článku Home staging: jak připravit byt k prodeji? - makléř Redakce NRportal.cz, větší profilovka
Redakce NRportal.cz
Redakce Profil autora
Sdílejte článek

Chcete se ještě na něco zeptat? Zeptejte se makléřů v poradně.

Vložit dotaz

Nahoru