Hlavní obrázek pro článek Při prodeji nemovitosti vsaďte na zkušenosti realitní kanceláře
Datum vložení článku Při prodeji nemovitosti vsaďte na zkušenosti realitní kanceláře 25. 7. 2017

Při prodeji nemovitosti vsaďte na zkušenosti realitní kanceláře

Cílem každého prodávajícího je, prodat nemovitost co nejrychleji, inkasovat co nejvyšší cenu a strávit prodejem co nejméně času. Většina majitelů však na začátku stojí před zásadní otázkou. Realizovat prodej na vlastní pěst nebo zvolit prodej přes realitní kancelář.

Obě varianty jsou samozřejmé možné. I prodej vlastními silami se dá zvládnout, ale než majitel udělá toto vážné rozhodnutí, měl by obě možnosti zvážit a mít dostatek informací. Pro úspěšné dokončení prodeje nemovitosti je totiž potřeba znát a umět spoustu věcí a realitní makléř a realitní kancelář jsou placeni právě za to, že již znají všechny potřebné postupy, mají nastavené systémy a ověřené strategie, jak Vaši nemovitost co nejlépe prodat.

Jak tedy vypadá správný průběh spolupráce s realitní kanceláří nebo zkušeným realitním makléřem?

První konzultace a smlouva o exkluzivitě

Dobrý realitní makléř si na první schůzce vyslechne Vaše očekávání a vyptá se detailně na technické parametry prodávané nemovitosti, skryté vady a celkovou historii objektu. Zároveň Vás seznámí s jednotlivými kroky prodeje a všemi možnými úskalími, navrhne vhodnou prodejní strategii a představí Vám všechny služby, které pro Vás jeho servis zahrnuje. Součástí první schůzky je samozřejmě i dohoda o makléřově odměně.

Také je více než vhodné uvažovat o podepsání exkluzivní zprostředkovatelské smlouvy. Garantuje prodávajícímu dodržení dohodnutých podmínek a zároveň zavazuje zprostředkovatele vůči svému klientovi. Znamená to, že jeden subjekt (realitní kancelář nebo makléř) nese plnou odpovědnost a Vaše vymahatelnost práva v případě pochybení se zvyšuje. Díky dobře připravené smlouvě máte zároveň jasně specifikovanou cenu nemovitosti a podmínky jejího prodeje. Nedochází tedy k znehodnocování obchodního kreditu dané nemovitosti bez Vašeho vědomí.

Příprava nemovitosti

Pro úspěšný prodej za stanovenou cenu je potřeba představit nemovitost v co nejlepší kondici, aby byla pro potenciálního kupce zajímavá. Kvalitní realitní makléř Vám poradí, jak vše připravit.

Cena nemovitosti

Ne vždy je představa prodávajícího ve shodě s realitou. Často má pro majitele nemovitost i emocionální vazbu, která zkresluje jeho představu o finální částce. Zkušený makléř zajistí pro klienta analýzu ceny nemovitosti, navrhne její aktuální prodejní hodnotu a vysvětlí, jak k takovému závěru došel.

Inzerce

Umět vytvořit a správně nastavit inzerát není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Prezentace Vaší nemovitosti musí mít určitou úroveň a vypovídající hodnotu, aby oslovila toho správného kupce, který Vaši nemovitost opravdu koupí. Jedna věc je vytvoření inzerátu, další je pak jeho publikace. Každý realitní makléř má za pomoci své realitní kanceláře možnost exportovat inzerát na spoustu realitních portálů, čímž zvyšuje možnost nalezení kupce. Vytvořením a exportováním inzerátu na servery však inzerce nekončí. Existují další kanály, kterými lze nemovitost promovat a které makléř použije dle dohodnuté prodejní strategie. Vytvoření marketingových materiálů, jednotlivé prodejní kanály a veškerá propagace stojí nemalé částky. Tuto zodpovědnost a náklady bere z počátku makléř na sebe, bez ohledu na to, jak dlouho se nemovitost bude prodávat a kolik inzerce bude stát.

Prohlídky a komunikace kolem nemovitosti a prodeje

Profesionální realitní makléř je klientovi k dispozici na telefonu prakticky nepřetržitě. Má čas odpovídat na dotazy potenciálních zájemců a sjednává schůzky a prohlídky nemovitosti v časech, na kterých jste se předem domluvili. Toto je časově velmi náročné. Makléř provede prezentaci Vaší nemovitosti, představí mu všechny důležité parametry a vede obchodní jednání ve vašem zájmu. Samozřejmě vše může probíhat za Vaší přítomnosti nebo můžete být jen o všem průběžně informováni. Na trhu dnes fungují renomované realitní kanceláře, které umožňují klientovi dokonce přístup do online aplikace, ve které mohou sledovat veškeré kroky kdykoliv si vzpomenou.

Právní servis a jiné doplňkové služby

Při nalezení kupce je třeba zajistit právní a daňový servis, zápisy v katastru a případné odhady a často i financování pro kupujícího. V první fázi dojde k podpisu rezervační smlouvy, kdy obě strany souhlasí s prodejem za daných podmínek a začínají se řešit právní záležitosti. Do týmu realitního makléře a realitní kanceláře proto patří určitě právník specializovaný na reality. Kvalitní tým nepoužívá pouze šablony, ale smlouvy řeší vždy na míru klienta. V rámci dokončení úspěšného prodeje Vám makléř mimo jiné pomůže se zápisem na katastr nemovitostí, daňovým přiznáním a veškerou další dokumentací s tím spojenou.

Dobrá realitní kancelář navíc nabízí další doplňkové služby spojené s realitami, například produkty k financování nákupu nemovitosti (hypotéka nebo stavební spoření), výkup nemovitosti v případě, že prodávající velmi spěchá s prodejem, vyřízení průkazu energetické náročnosti budovy nebo pojištění.

Výše provize

Výše provize realitní kanceláře nebo realitního makléře by měla odpovídat rozsahu služeb, které klient obdrží. V současné době se pohybuje v rozmezí 3 – 7 % z prodejní nebo kupní ceny dané nemovitosti. Informace o tom, co je v provizi obsaženo byste měli získat před podpisem smlouvy o zastoupení.

Potřebné dokumenty

Při prodeji nebo nákupu nemovitosti jsou vždy potřeba tyto dokumenty:

  • Nabývací titul – Jedná se o dokument, který dokazuje, že jste vlastníkem nemovitosti. Může se jednat o kupní smlouvu, darovací smlouvu, případně o dokument o dědickém řízení
  • List vlastnictví - Originál je vždy k dispozici na katastrálním úřadě.
  • Průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) – Opatřit si PENB je od 1. ledna 2016 povinností každého vlastníka nemovitosti ( 7a zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií v platném znění)
  • Dohoda o zablokování nemovitosti (rezervační smlouva), případně Smlouva o smlouvě budoucí kupní
  • Kupní smlouva – Kupní smlouvu by měla připravit realitní kancelář nebo makléř na míru každému klientovi.
  • Návrh na vklad do katastru nemovitostí
  • Vyrozumění z katastru nemovitostí
  • Znalecký posudek
  • Daňové přiznání

Aby byl nakonec prodej nebo nákup nemovitosti úspěšně dokončen, měli byste zvládnout všechny výše uvedené kroky. Pokud tedy uvažujete o prodeji nebo nákupu na vlastní pěst, položte si včas otázku, jestli ušetřené peníze z provize realitní kanceláři nebo makléři vyváží všechen čas, úsilí, nervy a vynaložené náklady, které Vám prodej nebo nákup bytu či domu přinese.

Autor článku
Autor článku Při prodeji nemovitosti vsaďte na zkušenosti realitní kanceláře - makléř Redakce NRportal.cz, větší profilovka
Redakce NRportal.cz
Redakce Profil autora